Trekkhaak voor campers
Meer en meer eigenaars van een kampeerauto monteren een
trekhaak aan hun voertuig. De trekhaken bewijzen hun waarde bij tal van vrijetijdsbestedingen.
Denk hierbij aan het trekken van de paarden-, boot- of autotrailer.
Zoals aan iedere trekhaak, worden ook aan het gebruik
van de kampeerautotrekhaak wettelijke eisen gesteld.

 
Trekgewicht wettelijk verplicht
Als u met uw (kampeer)auto een ongeremde of
geremde caravan/aanhangwagen gaat trekken, is het wettelijk verplicht
dat u een vermelding van de trekgegevens (trekgewichten) op
uw voertuigbewijs of aanvullingsblad heeft staan.

Bij nummer O.1 staat op bovenstaande kentekenbewijs het gewicht wat dit voertuig geremd mag trekken. 
Bij nummer O.2 staat op bovenstaande kentekenbewijs het gewicht wat dit voertuig ongeremd mag trekken.
 
Vermelding trekgegevens op voertuigbewijs
Vanaf afgiftedatum 06-04-1998 staan de trekgegevens standaard
op het voertuigbewijs van een personenauto vermeld.
Vanaf 01-02-1999 staan de trekgegevens op het voertuigbewijs van een bedrijfsauto vermeld.
Voorwaarde hierbij is wel, dat de trekgegevens bij de RDW bekend zijn.
Als er dus op het Voertuigbewijs bij het item 'max massa ongeremd' of 'max massa geremd' niets, een nul
of een streepje staat, mag u met het motorrijtuig geen aanhangwagen trekken.
 
Aanvullingsblad
Voordat de trekgegevens standaard op het voertuigbewijs werden vemeld, gaf de RDW
een aanvullingsblad/inlegvel bij het kentekenbewijs af, waarop de trekgegevens van de trekhaak staan vermeld.
Het is daarom mogelijk dat er geen trekgegevens op
uw voertuigbewijs staan, maar dat uwel een aanvullingsblad bij uw kentekenbewijs heeft.
Het aanvullingsblad is in dit geval nog steeds geldig.
 
Sterkte van de trekhaak (D-waarde)
 
De sterkte van de trekhaak wordt uitgedrukt in de D-waarde.
De meeste trekhaken voor de kampeerauto hebben een D-waarde van 12,5 kN.
 
Hieronder de D-waarde calculatie:
 
A Massa van trailer kg
F Massa van voertuig kg
D D-Waarde kN
g Werking van de zwaartekracht 9,81m/s2
 
D = F (kg) * A (kg) * g F (kg) + A (kg) * 1000
 
Een voorbeeld: Bij een massa van het voertuig van 3500 kg, is de maximale trekhaakbelasting
bij 12,5 kN, 2.000 kg. Echter dit is alleen de sterkte van de trekhaak, daarbij bepaalt de fabrikant van het voertuig
(bij nieuwe campers het merk camper bijv. Hymer bij oudere campers vaak het merk onderstel bijv. Fiat)
het maximale trekgewicht. Als het trekgewicht nog niet in uw kenteken staat, dan is een
herkeuring door de RDW noodzakelijk.
 
Goedkeuring
Uit het typeplaatje op de trekhaak blijkt dat de trekhaak type gekeurd is. Dit plaatje vermeldt de verticale kogeldruk en de D-Waarde.
De D-Waarde is de maat voor de belastbaarheid van de trekhaak.
Hoe hoger de D-waarde hoe hoger de belastbaarheid. De belasting van de inrichting is
afhankelijk van de massa van de kampeerauto en van de massa van de aanhangwagen.
Sinds april 1998 staat het maximale aanhangwagengewicht bij nieuw geregistreerde
kampeerauto’s op het kentekenbewijs deel I vermeldt.
Bij kampeerauto’s met een trekhaak die voor april 1998 een kentekenbewijs
hebben gekregen staat het maximale aanhangwagengewicht op het aanvullingsblad.
Het kentekenbewijs van het trekkend voertuig geeft aan welk aanhangwagengewicht mag worden getrokken.
Er zijn verschillen. Een bepaald motorvermogen van de kampeerauto en de aanwezigheid van accessoires,
kunnen ertoe leiden dat fabrikant of
RDW een lagere aanhangwagengewicht bepalen.
 
Kogeldruk
Onder kogeldruk wordt verstaan de verticale druk die de dissel van
de aanhangwagen via de kogelkap op de trekhaakkogel uitoefent.
De maximale kogeldruk staat vermeldt op het typeplaatje van de trekhaak.
Deze waarde ookwel S waarde genoemd ligt meestal tussen de 75 en 100 kg bij campers.
Bij het ontbreken van het typeplaatje geldt er een maximale verticale last van 50 kg.
In dat geval mag de aanhangwagen niet meer dan 750 kg wegen, of indien dit lager is, het ledige
gewicht van het trekkend voertuig. Het belang van een juiste kogeldruk wordt vaak onderschat.
Een te hoge kogeldruk oefent onder bepaalde omstandigheden enorme krachten uit op de trekhaak en
heeft een van de combinatie is het krachtenspel vele malen groter. Een te lichte kogeldruk heeft een ‘zweverig’ en instabiel
rijgedrag tot gevolg.Het is dan ook raadzaam voor vertrek de kogeldruk te meten.
 
 
Types Chassis
Voor het produceren van kampeerauto’s worden verschillende onderstellen gebruikt zoals bijvoorbeeld:
‡
Fiat Ducato / Citroën Jumper / Peugeot Boxer 
‡Ford Transit
‡Iveco Daily en 50C18
‡MAN TGL 8.240
Mercedes Sprinter 316
Renault Master
 
Informatie voor het leveren van juiste campertrekhaak
Om te bepalen welke trekhaak u nodig heeft, hebben wij de volgende informatie nodig:
1. Merk en type onderstel (auto) bijv. Fiat Ducato 14
2. Merk en type opbouw (camper) bijv. Dethleffs A5820
3. Bouwjaar camper bijv. 2001
4. Wel of geen chassisverlening (“Al-Ko” of geen “Al-Ko”)
5. Breedte van het Chassis bijv. 1290 mm
6. Overhang (afstand chassis tot einde bumper) bijv. 1100mm
7. Bodemvrijheid gemeten bij bumper bijv. 530mm
Als het voertuig ouder is dan 5 jaar, ontvangen wij graag foto’s van de onder- en/of achterzijde.
 
Trekhaak & Scooterdrager
Soms een trekhaak nodig en soms een scooterdrager? Dat kan u kunt een trekhaak en een M-star combineren
aan 1 voertuig zodat u naar wens kunt gebruiken.
De trekhaak en scooterdrager mogen echter niet tegelijkertijd gebruikt worden.

Er zijn geen producten in deze categorie.